Rampa przeładunkowa służy do dorównywania wysokości podczas przeładunków pomiędzy samochodem a powierzchnią magazynu. Skuteczność i zarazem funkcjonalność ich działania zależy od doboru jej rodzaju i rozmiaru. Jak każde urządzenie mechaniczne może ono ulec awarii lub uszkodzeniu. Istnieją uszkodzenia, które dyskwalifikują rampy z dalszej naprawy i wymagają wymiany. Kiedy tak się dzieje?
Jakie są typy ramp przeładunkowych?
Rampy przeładunkowe występują w dwóch rodzajach z wargą obrotową DLH oraz z wysuwaną wargą DLE. Mogą one pracować z samochodami o zróżnicowanych wymiarach. W trakcie załadunku wysokość skrzyni pojazdu może się zmieniać, zgodnie ze zmianą obciążenia, ułatwiając, co związane jest ze zmianą obciążenia. Korzystając z ramp, znacznie sprawniej przebiega transport wewnętrzny towaru. Kluczowe jest jednak dopilnowanie odpowiedniego jej montażu, zgodnie z charakterystyką danego obiektu.
Rampy z wysuwaną wargą umożliwiają wózkom widłowym sprawne poruszanie się pomiędzy magazynem a skrzynią ładunkową pojazdu. Działają one dzięki dwóm siłownikom hydraulicznym, które podnoszą platformę, a jeden dodatkowy wysuwa wargę, po czym platforma opuszczana jest na konieczną wysokość do poziomu podłogi skrzyni ładunkowej. Rampy z wargą obrotową sterowane są jednym przyciskiem, który podnosi platformę do najwyższego punktu, po czym po powtórnym naciśnięciu przycisku wraca ona do punktu wyjścia.
Kiedy wymienić rampę przeładunkową?
Pod wpływem codziennego użytkowania, ale też błędów w eksploatacji wywołanych np. nadmiernym obciążeniem ramp, konstrukcje platform załadunkowych ulegają uszkodzeniu. Na ich zużycie wpływ mają zmienne warunki atmosferyczne, a dokładniej duże różnice temperatur, wilgoć. Gdy usterki w postaci starcia się kluczowych elementów konstrukcyjnych, wyszczerbień czy też ukruszeń krawędzi są duże, zamiast naprawy konieczna będzie wymiana rampy z zachowaniem odpowiednio do konstrukcji kolejności przeprowadzania prac.