Rampy przeładunkowe wykorzystywane są do wielu prac związanych z transportem ładunków, nie tylko w obszarze przenoszenia towarów między samochodem a halą magazynową. Dzięki nim możliwe jest swobodne przemieszczanie się wózków paletowych i widłowych po hali i pokładzie pojazdu ułatwiając i z całą pewnością usprawniając prace magazynowe.
Jak zbudowane są rampy przeładunkowe?
Rampy przeładunkowe różnią się między sobą konstrukcją, budową, przez co mają bezpośrednio wpływ na technikę załadunku i rozładunku. Można je sobie wyobrazić jako ruchome pomosty, które służą do połączenia płaszczyzny prowadzącej do bramy magazynowej z podłogą naczepy samochodowej i wyrównania między nimi różnic w poziomie wysokości. Można dla uproszenia przyjąć, że w swej konstrukcji będą posiadać stalową ramę, pomost wykonany głównie z blachy ryflowanej, wargę — klapę przymocowywaną do pomostu, by zapewnić ciąg komunikacyjny między pojazdem a halą. Do tego dochodzi system sterujący (coraz częściej oparty na hydraulicznym systemie niskociśnieniowym, a także bocznym blachom zabezpieczającym.
Jakie są typy ramp przeładunkowych?
W zależności od sposobu uruchamiania rampy wyróżnia się modele mechaniczne lub hydrauliczne. W tych pierwszych podnoszenie platformy i wargi odbywa się za pomocą specjalnej dźwigni — manualnie, natomiast w przypadku rampy hydraulicznej zarówno pomost, jak i warga działają w pełni w sposób zautomatyzowany przy pomocy sterownika uruchamiającego siłowniki hydrauliczne. Wadą tego rozwiązania jest konieczność dostępu do energii elektrycznej, dlatego wszędzie tam, gdzie nie ma możliwości zagwarantowania prądu, wykorzystywane są rampy manualne. Warto zauważyć, że w ofercie wielu firm istnieje rozróżnienie podestów załadunkowych pod względem uruchamiania samej wargi i tak mamy wtedy rampy z wargą wysuwaną oraz rampy przeładunkowe z wargą obrotową. Przed zakupem należy dobrać rodzaj urządzenia pod względem wielkości i nośności dynamicznej.